Συμβουλές για τη φυσική βελτίωση της μνήμης
Πολλοί είναι εκείνοι που αναρωτιούνται συχνά πώς μπορούν να βελτιώσουν τη μνήμη τους και την ικανότητα συγκέντρωσης . Προβλήματα στην μνήμη δεν αντιμετωπίζουν μόνο άτομα της τρίτης ηλικίας. Συχνά ακούμε και από άλλες ηλικιακές ομάδες παράπονα με την ποιότητα της μνήμης τους. Όπως οι φοιτητές αλλά και διάφορες επαγγελματικές ομάδες που περνούν μια αγχωτική περίοδο ή βρίσκονται στα πρόθυρα σημαντικών εξετάσεων στη ζωή τους. Όλοι θα ήθελαν να γνωρίζουν τεχνικές για τη βελτίωση της μνήμης . Διάφορες συμβουλές για τη βελτίωση της πνευματικής απόδοσης .
Είναι γνωστό ότι παράγοντες που σχετίζονται με τη συμπεριφορά, τη διατροφή και τον τρόπο ζωής, διαδραματίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στην ψυχική μας υγεία και ότι, προτού εξετάσουμε τη χορήγηση συμπληρωμάτων διατροφής ή και φαρμάκων, είναι απαραίτητο να βρεθεί μια ισορροπία όσον αφορά αυτούς τους παράγοντες.
Κάποιες συμβουλές που μπορούμε να δώσουμε είναι:
Καλόν ύπνο!
Ο ύπνος, τόσο ποιοτικά όσο και ποσοτικά, είναι ένα πολύ σημαντικό στοιχείο στη διαδικασία της απομνημόνευσης και της μάθησης . Μελέτες δείχνουν ότι ο ύπνος βοηθά στη βελτίωση της μνήμης με δύο διαφορετικούς τρόπους. Πρώτον, ένας καλός ύπνος βοηθά στην αύξηση της προσοχής και στην αποτελεσματική μάθηση , και δεύτερον, ο ίδιος ο ύπνος παίζει ρόλο στην ενοποίηση των αναμνήσεων, των πραγμάτων που μαθαίνονται , απαραίτητα στη μακροχρόνια μνήμη (Μελέτη). Συνήθειες όπως το άστατο ωράριο ύπνου, αλλαγές μέσα στην εβδομάδα (όπως ότι το ξύπνημα αργά, ειδικά τα σαββατοκύριακα) ο ανεπαρκής ποιοτικός ή ποσοτικός ύπνος οδηγεί σε κακή συνολική απόδοση του ατόμου.
Αθληθείτε!
Εκτός από τα γνωστά οφέλη για την υγεία του αθλητισμού, (όπως η μείωση εμφάνισης των καρδιαγγειακών παθήσεων και των επιπλοκών τους , η πρόληψη της κατάθλιψης και η διατήρηση της βέλτιστης φυσικής εμφάνισης), οι έρευνες έχουν δείξει ότι η τακτική άσκηση βελτιώνει τη μνήμη και τη σκέψη . Αναφέρεται ότι, οι ασκήσεις καρδιοτονοτικού τύπου οδηγούν σε αύξηση του μεγέθους του ιππόκαμπου, της δομής του εγκεφάλου που εμπλέκεται στη λεκτική μνήμη και τη μάθηση (Μελέτη).
Πόση άθληση χρειαζόμαστε;
Οι τυπικές συστάσεις ξεκινούν με μισή ώρα μέτριας σωματικής άσκησης τις περισσότερες ημέρες της εβδομάδας ή 150 λεπτά την εβδομάδα. Εάν αυτό φαίνεται δύσκολο, ξεκινήστε με λίγα λεπτά την ημέρα και σταδιακά αυξήστε κατά πέντε ή δέκα λεπτά κάθε εβδομάδα μέχρι να επιτύχετε τον στόχο σας (Μελέτη).
Χαλαρώστε!
Οι σωματικές και ψυχικές ασκήσεις χαλάρωσης προωθούν την καλή ικανότητα και λειτουργικότητα. Οι τεχνικές αυτοβελτίωσης και χαλάρωσης έχουν επίσης αποδειχθεί ότι μειώνουν την κόπωση, το άγχος και βελτιώνουν σημαντικά την προσοχή, την οπτική-χωρική επεξεργασία και τη μνήμη .
Σωστή Διατροφή
Εκτός από τις γενικές συστάσεις, όπως: την εξασφάλιση της κατάλληλης θερμιδικής ποσότητας των γευμάτων για τήρηση του σωστού ατομικού ισοζυγίου βάρους, την τήρηση ενός σωστού αριθμού και χρονοδιαγράμματος γευμάτων, την μείωση της πρόσληψης κορεσμένων λιπών και καθημερινή κατανάλωση φρούτων και λαχανικών. (Διαβάστε περισσότερα εδώ)
Οργάνωση του χώρου μελέτης
Η επιλογή του κατάλληλου τόπου για μελέτη είναι επίσης πολύ σημαντική στη διαδικασία μάθησης. Θα πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο ήσυχο και χωρίς περισπασμούς. Η κλασική μουσική έχει αποδειχθεί ότι βοηθά στην συγκέντρωση και την μελέτη. Το άκουσμα σε μπαρόκ μουσική από συνθέσεις όπως ο Μότσαρτ, ο Βιβάλντι ή ο Μπαχ προκαλεί ψυχική χαλάρωση και βελτιώνει την πνευματική απόδοση (1) . Ο έντονος και ενοχλητικός θόρυβος επηρεάζει δυσμενώς τη διαδικασία της μάθησης.
Τελευταίο αλλά όχι λιγότερο σημαντικό, να έχετε κίνητρα!
Μια πρόσφατη μελέτη μεταξύ φοιτητών ιατρικής αποκαλύπτει τους κύριους παράγοντες που επηρεάζουν την ακαδημαϊκή τους απόδοση. Έτσι, παρατηρήθηκε ότι οι μαθητές με εξαιρετικά αποτελέσματα έχουν ορισμένα προγνωστικά χαρακτηριστικά της επιτυχίας: δεν χρησιμοποιούν κοινωνικά δίκτυα για μεγάλο χρονικό διάστημα, έχουν πολύ ισχυρά κίνητρα και βρίσκουν πραγματική απόλαυση στη μάθηση (2)
Βιβλιογραφία
(1) Smith, Andrew, Beth Waters, and Hywel Jones. “Effects of prior exposure to office noise and music on aspects of working memory.” Noise and Health12.49 (2010).
(2) Al Shawwa, Lana, et al. “Factors potentially influencing academic performance among medical students.” Advances in Medical Education and Practice 6 (2015).